WEKO3
アイテム
L.コールバーグ道徳教育論を基にした道徳性発達に関する実践研究 -小中学校接続の不登校解消に向けた道徳性の構築を目指して-
https://doi.org/10.15093/0002000157
https://doi.org/10.15093/0002000157c66d7bfa-e6c1-452c-a8e5-83cc17a8be1b
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-14 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | L.コールバーグ道徳教育論を基にした道徳性発達に関する実践研究 -小中学校接続の不登校解消に向けた道徳性の構築を目指して- | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | A Study on Morality Based on L. Kohlberg's Theory of Moral Education -Aiming to build morality to eliminate truancy in elementary and junior high schools- | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題 | Interpersonal Relationships | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題 | Judgment of Responsibility | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題 | Group | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題 | Empathetic Understanding | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15093/0002000157 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 著者 |
作田 澄泰
× 作田 澄泰
× 松下 恭平
|
|||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 姓名 | Kiyohiro SAKUDA | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 姓名 | Kyohei MATSUSHITA | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 抄録 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | In this study, we examined moral judgment based on Lawrence Kohlberg's theory, focusing on interpersonal relationships as one of the causes of "apathy and anxiety" related to the issue of absenteeism. According to previous research, fifth-grade students are concentrated in the third stage of Kohlberg's theory, "Good Child Orientation," indicating the need for moral judgment skills towards the fourth stage. Regarding "responsibility judgment" according to Kohlberg's theory, it is important for students to consider both the individual and the group, and to engage in "just sharing." For this purpose, a perspective of "tolerance" is necessary in group "responsibility judgment," and "empathetic understanding" is required in mutual recognition. This leads to "responsibility judgment" as "tolerance" which is essential for establishing mutual trust. |
|||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州共立大学研究紀要 en : Study journal of Kyushu Kyoritsu University 巻 15, 号 2, p. 76-83 |
|||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 九州共立大学 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 2186-0483 | |||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA12533413 | |||||||||