WEKO3
アイテム
算数科授業づくりの方法の研究
https://doi.org/10.15093/0002000192
https://doi.org/10.15093/00020001929c9f1042-90b1-4a85-8697-629327c811c2
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-17 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 算数科授業づくりの方法の研究 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Research on methods for creating mathematics lessons | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 算数科授業づくり | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 若年研修 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 教育実習 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 模擬授業 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | mathematics lesson planning | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | training for young people | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | teaching practice | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | mock lesson | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| ID登録 | ||||||||
| ID登録 | 10.15093/0002000192 | |||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||
| 著者 |
田口 誠
× 田口 誠
|
|||||||
| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Makoto TAGUCHI | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究は,経験年数の少ない教員及び教職を目指す学生やそれらの方を指導する教員を対象に,算数科の授業づ くりについて述べたものである.教材は教科書を中心とし,あくまで日常的な授業を効率的に実施できるように, 短時間でできる授業づくりの具体的な方法を示す.授業づくりについては,教材研究のしかた,単元展開計画,授 業計画,授業準備,授業後のふり返りの4つの観点から,その方法を述べた.本研究で示す授業づくりの方法を参 考にすることによって,一定のレベルの算数科授業が安定して実施できればよいと考える. |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This study describes how to create mathematics lesson for teachers with little experience, students aiming to become teachers, and teachers who supervise them. Textbooks are used as teaching materials, and specific methods for creating lessons that can be done in a short amount of time are presented so that everyday lessons can be carried out efficiently. Methods for creating lessons are described from four perspectives: how to research teaching materials, unit development plan, lesson plans, and post-lesson review. It is hoped that by referring to the methods for creating lessons presented in this study, it will be possible to consistently carry out mathematics lessons at a certain level. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州共立大学研究紀要 巻 16, 号 1, p. 1-6, 発行日 2025-09-30 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州共立大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 27604101 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AB00079047 | |||||||