ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 九州共立大学研究紀要(Print edition:ISSN 2186-0483 Online edition:ISSN 2760-4101)
  2. 第16巻第1号

2025年度教員養成学科入学生の「教員志望」に関する意識調査

https://doi.org/10.15093/0002000197
https://doi.org/10.15093/0002000197
45ebc3fe-361e-4f44-bd82-9d37ba1e6386
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo16-1-7.pdf kiyo16-1-7.pdf (3.8 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-10-21
タイトル
タイトル 2025年度教員養成学科入学生の「教員志望」に関する意識調査
言語 ja
タイトル
タイトル Survey on the attitudes of Students Entering Teacher Training Departments in 2025 regarding their Desire to Become Teachers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員志望
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 2025年度入学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 志望動機
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員像
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学修期待
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Aspiring to become a teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Students entering in 2025
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Motivations for applying
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mages of a teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Expectations for learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15093/0002000197
ID登録タイプ JaLC
著者 溝邊 和成

× 溝邊 和成

ja 溝邊 和成

Search repository
藏内 保明

× 藏内 保明

ja 藏内 保明

Search repository
田口 誠

× 田口 誠

ja 田口 誠

Search repository
森 誠護

× 森 誠護

ja 森 誠護

Search repository
著者(英)
姓名 Kazushige MIZOBE
言語 en
著者(英)
姓名 Yasuaki KURAUCHI
言語 en
著者(英)
姓名 Makoto TAGUCHI
言語 en
著者(英)
姓名 Seigo MORI
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,溝邊ら(2025)の内容・方法を参考に,2大学の教員養成学科学生(2025年度入学者)に対して,教
員志望や教員像等に関する意識調査を行い,その特徴を明らかにすることを目的としている.調査の結果,2学科
の学生はともに資格・免許取得を主目的としており,小学校教員免許取得は共通点であった.教員志望については,
親族・身内に多く影響を受けていた点は共通したが,教員からの影響については,異なる特徴が見られた.将来な
りたい教員像として「寄り添い」「信頼」に特徴づけられ,専門的知識や実践的指導のスキルアップとともにボラン
ティア活動などが学修期待とされていた.今後,両学科の授業科目やボランテイア活動の工夫に見られる教員像へ
の影響について継続的調査が求められる.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Based on the content and methods of Mizobe et al. (2025), this study aims to conduct a survey
of students (entering in 2025) in teacher training departments at two universities regarding their
motivations for applying and the images of a teacher, and to clarify their characteristics. The survey
results showed that the main goal of both students in the two departments was to obtain qualifications
and licenses, and that obtaining an elementary school teaching license was a common goal. Regarding
their desire to become a teacher, they shared the fact that they were heavily influenced by their relatives
and family, but there were differences in the influence of teachers. The images of a teacher that students
wanted to become in the future was characterized by "compassion" and "trust," and they were expected
to learn professional knowledge and practical teaching skills as well as volunteer activities. In the future,
continued research is required on the impact of the courses and volunteer activities of both departments
on the image of a teacher.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州共立大学研究紀要

巻 16, 号 1, p. 41-54, 発行日 2025-09-30
出版者
出版者 九州共立大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 27604101
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AB00079047
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-10-21 05:06:39.972649
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3