WEKO3
アイテム
2025年度教員養成学科入学生の「教員志望」に関する意識調査
https://doi.org/10.15093/0002000197
https://doi.org/10.15093/000200019745ebc3fe-361e-4f44-bd82-9d37ba1e6386
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-21 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 2025年度教員養成学科入学生の「教員志望」に関する意識調査 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Survey on the attitudes of Students Entering Teacher Training Departments in 2025 regarding their Desire to Become Teachers | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 教員志望 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 2025年度入学生 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 志望動機 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 教員像 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 学修期待 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Aspiring to become a teacher | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Students entering in 2025 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Motivations for applying | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | mages of a teacher | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Expectations for learning | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15093/0002000197 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
溝邊 和成
× 溝邊 和成
× 藏内 保明
× 田口 誠
× 森 誠護
|
|||||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||||
| 姓名 | Kazushige MIZOBE | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||||
| 姓名 | Yasuaki KURAUCHI | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||||
| 姓名 | Makoto TAGUCHI | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||||
| 姓名 | Seigo MORI | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | 本研究は,溝邊ら(2025)の内容・方法を参考に,2大学の教員養成学科学生(2025年度入学者)に対して,教 員志望や教員像等に関する意識調査を行い,その特徴を明らかにすることを目的としている.調査の結果,2学科 の学生はともに資格・免許取得を主目的としており,小学校教員免許取得は共通点であった.教員志望については, 親族・身内に多く影響を受けていた点は共通したが,教員からの影響については,異なる特徴が見られた.将来な りたい教員像として「寄り添い」「信頼」に特徴づけられ,専門的知識や実践的指導のスキルアップとともにボラン ティア活動などが学修期待とされていた.今後,両学科の授業科目やボランテイア活動の工夫に見られる教員像へ の影響について継続的調査が求められる. |
|||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | Based on the content and methods of Mizobe et al. (2025), this study aims to conduct a survey of students (entering in 2025) in teacher training departments at two universities regarding their motivations for applying and the images of a teacher, and to clarify their characteristics. The survey results showed that the main goal of both students in the two departments was to obtain qualifications and licenses, and that obtaining an elementary school teaching license was a common goal. Regarding their desire to become a teacher, they shared the fact that they were heavily influenced by their relatives and family, but there were differences in the influence of teachers. The images of a teacher that students wanted to become in the future was characterized by "compassion" and "trust," and they were expected to learn professional knowledge and practical teaching skills as well as volunteer activities. In the future, continued research is required on the impact of the courses and volunteer activities of both departments on the image of a teacher. |
|||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州共立大学研究紀要 巻 16, 号 1, p. 41-54, 発行日 2025-09-30 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 九州共立大学 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 27604101 | |||||||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AB00079047 | |||||||||||||