WEKO3
アイテム
肢体不自由教育特別支援学校における 自立活動の内容区分「身体の動き」面の学習の意義 -重度・重複障がい児における意義を中心に-
https://doi.org/10.15093/0002000198
https://doi.org/10.15093/0002000198338689a6-744f-4218-8eb3-9e4406c25ea7
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-21 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 肢体不自由教育特別支援学校における 自立活動の内容区分「身体の動き」面の学習の意義 -重度・重複障がい児における意義を中心に- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Significance of Learning the Content Category “Karada no Ugoki(Physical Movement)” Aspects of “Jiritsu Katsudo(Independent Activity) in Special Support Education Schools for the Physical Disabled -Focusing on the Significance in Children with Severe and Multiple Disabilities- | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 自立活動 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 身体の動き | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 自己形成 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 肢体不自由 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | independent activities | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | physical movement | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | self-development | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | physical disability | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| ID登録 | ||||||||
| ID登録 | 10.15093/0002000198 | |||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||
| 著者 |
熊川 宏昭
× 熊川 宏昭
|
|||||||
| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Hiroaki KUMAGAWA | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本論では,肢体不自由特別支援学校における自立活動の内容区分「身体の動き」面の学習の意義について,特に 重度・重複障がいの子どもにおける学習の意義・意味について検討した. その中で,「身体の動き」面の学習の意義・意味を並列的(指導の方向のまとまり)側面,垂直的(系統的・発達的) 側面及び教育課程上の位置付け等について整理した. そして,「身体のうごき」面の学習は,子どもたちの物理的・心理的身体(身体意識,自己認知,自己意識等)を 育てると同時に,生活世界の中での,子どもたち自身の様々な認知の基点を育てることになることについて整理した. |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This paper examines the significance of learning the " Karada no Ugoki (physical movement)" aspect of independent activities at special needs schools for physically disabled children, particularly for children with severe and multiple disabilities. The significance of "physical movement" learning is organized in terms of parallel (integrated instructional direction), vertical (systematic/developmental) aspects, and its position within the curriculum. Furthermore, it is argued that "physical movement" learning not only develops children's physical and psychological bodies (body awareness, self-recognition, self-consciousness, etc.), but also fosters the foundations of various cognitive processes within the child's lifeworld. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州共立大学研究紀要 巻 16, 号 1, p. 55-60, 発行日 2025-09-30 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州共立大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 27604101 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AB00079047 | |||||||