WEKO3
アイテム
数学的活動を位置づけた算数科学習指導の研究
https://doi.org/10.15093/0002000103
https://doi.org/10.15093/0002000103849ed039-28f8-4303-9711-2f052ecf605b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 数学的活動を位置づけた算数科学習指導の研究 | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | A study of mathematics teaching that positions mathematical activities | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 数学的活動 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 数学的な考え方 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 授業改善 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | mathematical activities | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | mathematical thinking | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | lesson improvement | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15093/0002000103 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
著者 |
田口 誠
× 田口 誠
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Makoto TAGUCHI | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 算数科学習指導において,数学的活動の重要性が指摘されている.しかし,日常的に算数科授業で,数学的活動 が効果的に実践されているとは必ずしも言えない状況である.そこで,本研究では,数学的活動の効果的な実践を 目的として,数学的活動を数学的な考え方と関連付けてとらえ,算数科授業の問題解決過程の各段階に数学的活動 を位置づけることにした.具体的には,数学的活動を,数学的な考え方をもとにした具体的な操作活動とした.そ して,問題解決過程の,問題をもつ段階,自力解決を図る段階,集団で検討する段階,解決をふり返る段階の各段 階に,それぞれのねらいをふまえて数学的活動を位置づけることにした.以上の指導法をとることで,効果的な数 学的活動をポイントにして,算数科授業の授業改善を図ることができると考える. |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | The importance of mathematical activities in mathematics instruction has been pointed out. However, it cannot necessarily be said that mathematical activities are effectively implemented in mathematics classes on a daily basis. Therefore, in this study, with the aim of implementing mathematical activities effectively, we decided to associate mathematical activities with mathematical thinking and to position mathematical activities at each stage of the manipulative activities based on mathematical thinking. We also decided to position mathematical activities at each stage of the problemsolving process, namely, having a problem, trying to solve it by oneself, discussing it in a group, and reflecting on the solution, based on the aims of each stage. We believe that by adopting the above teaching method, it is possible to improve mathematics classes by focusing on effective mathematical activities. |
|||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
ja : 九州共立大学研究紀要 巻 15, 号 1, p. 1-10, 発行日 2024-09-30 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 九州共立大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 21860483 | |||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12533413 |